Блог «Вчасно»

Урок економії: навіщо Rozetka замінює традиційні касові апарати на цифрові

Використання програмних комплексів замість апаратних дозволяє суттєво знизити витрати на облаштування торгової точки та прискорити її запуск і обслуговування клієнтів. Доведено компанією Rozetka.

Починаючи з серпня 2020 року українському бізнесу дозволили використовувати програмні реєстратори розрахункових операцій (ПРРО). З того часу Rozetka почала видавати електронні чеки при продажі товарів онлайн. Але згодом і звичайні магазини перейшли на цифрові каси.

Навіщо мережа замінює залізні касові апарати на програмні, та як відбувалися зміни, розповів Іван Краєвський, керівник напрямку розвитку системи управління роздрібною мережею Rozetka.



Чому почали підключати ПРРО


Спочатку електронні чеки почали видавати покупцям інтернет-магазину при оплаті покупок карткою на сайті. Вже в перший місяць роботи з ПРРО ми щоденно реєстрували в середньому 10 000 чеків. Наразі загальний обсяг виданих онлайн е-чеків складає понад 2 млн. Клієнти можуть бачити фіскальний чек у своєму особистому кабінеті на сайті.

В роздрібній мережі впроваджувати ПРРО почали на початку березня 2021 року. Тепер в 28 містах України в точках продажу Rozetka працюють 140 цифрових кас, що видали покупцям понад 440 000 чеків.

У нових магазинах ми одразу встановлюємо програмні РРО, а в тих, що вже працювали раніше — поступово замінюємо «залізні» апарати на програмні. Зараз Rozetka активно розвиває роздрібну мережу. Плануємо щомісяця відкривати 10-12 нових магазинів. І це стало одним із основних драйверів переходу на програмні РРО. Адже вони значно дешевші за традиційні касові апарати. Щоб встановити звичайну касу в одному магазині, потрібно витратити щонайменше 8000 грн на її купівлю та потім щомісяця в середньому 200-300 грн на обслуговування. Десять кас — це вже десятки тисяч гривень. Тому ми суттєво заощаджуємо, не купуючи касові апарати. При роботі з програмними касами платимо за кожний виданий чек.

До того ж, при відкритті нових магазинів все має відбуватися оперативно. А цифрові каси підключити та почати використовувати можна набагато швидше за традиційні.



Як налаштовували роботу


Процес налаштування ПРРО в мережі магазинів Rozetka зайняв приблизно 2-3 тижні. Необхідно було інтегрувати цифрову касу в уже наявні алгоритми роботи касирів. Вона мала максимально повторювати всі можливості, які були і в апаратних РРО. Ті ж кнопки, такий самий інтерфейс. Адже магазинів багато, і складно швидко всіх перенавчити. Тому однією з цілей було позбавити працівників дискомфорту.

Такий підхід дозволив максимально плавно запустити продукт із подальшим масштабуванням. Ми не витрачаємо додаткового часу на навчання співробітників та оновлення інструкцій або форм. Деякі касири навіть не помітили, що тепер працюють не з апаратною касою.


Але виявилося, що клієнти не готові до електронного варіанту фіскального чека. Всі звикли, що при покупці дають папірець. Тому довелося виділити гроші на закупівлю термопринтерів для встановлення на касових місцях. І наразі за замовчуванням в магазинах ми завжди видаємо клієнту паперову копію фіскального чека.

Аби передати клієнту електронний чек, ми маємо його ідентифікувати. Щонайменше записати номер телефону для відправки sms із посиланням на чек. Оскільки в наших магазинах можна купити товар із вітрини, то на це знадобиться додатковий час. А ми намагаємося обслуговувати покупців якомога швидше. Тому наразі зосередилися на переведенні всієї мережі на програмні РРО, щоб далі стандартизувати процес. І, можливо, на другому етапі проекту вже будемо розвивати культуру “без паперу” в Україні, щоб наші клієнти не вимагали друку чеків, і робити це лише за запитом.


Отриманий результат


Окрім суттєвого скорочення витрат на відкриття нових точок продажу, ми підвищили швидкість друку чеків. Програмний РРО дозволяє видавати чеки покупцям набагато швидше, ніж апаратний. Це особливо важливо в періоди високого сезону: Чорна п’ятниця, Новий рік тощо. Нам треба швидко обслуговувати клієнтів на експрес-касах — кожна секунда є цінною.

Вигоди при відкритті нових магазинів є очевидними. Але навіщо замінювати звичайні каси, які вже працювали? Програмні РРО значно надійніші та зручніші в користуванні, ніж апаратні. Наприклад, раніше для контролю роботи апарата касир фотографував звіти і надсилав їх у бухгалтерію. Зараз всю цю інформацію можна отримати дистанційно, в будь-який момент, у кабінеті “Вчасно.Каса” (це ПРРО, з яким ми працюємо).


А ще цифрові каси рятують у форс-мажорних ситуаціях. У нас була нагода в цьому переконатися при відкритті нового магазину в Рівному. Чи від транспортування, чи від старості, але апарат, який привезли для початку роботи в новій локації, зламався. І як його полагодити, ніхто не знав. А магазин треба відкривати. Протягом години ми зареєстрували програмну касу і запустили торгівлю одразу ж на ній, не підключаючи вже касовий апарат. І такі випадки з “залізяками” можуть траплятися часто. Наприклад, відключили світло, касир випадково зачепив ногою дріт — і каса не працює. Або забули закрити зміну, всі ми люди. Цифрова каса рятує в таких випадках, адже нею можна керувати дистанційно. І всі дії провести віддалено з іншої локації. Тому наша кінцева мета — повністю відмовитися від залізних касових апаратів на користь програмних.

За матеріалами rau.ua

#е-чеки та програмні РРО