Блог «Вчасно»

Телефон є? Так це ж тепер твій касовий апарат!

Електронні розрахунково-касові чеки стають реальністю - це ще крок на шляху до електронного самоврядування та переходу на світлу сторону економіки.

Державна фіскальна служба (ДФС) включила до реєстру реєстраторів розрахункових операцій (РРО) вісім новітніх моделей програмних комплексів, призначених для реєстрації таких операцій за допомогою електронних пристроїв. Це означає, що у всіх підприємців, які зобов’язані використовувати РРО (усі, хто займається торгівлею товарами та послугами, крім торговців-платників єдиного податку, яким дозволено працювати без РРО) відтепер є можливість добровільно обирати – чи вести облік за допомогою касових апаратів (стаціонарних, мобільних), чи за допомогою спеціального додатку на своєму гаджеті.

З минулого року Мінфін та ДФС в Україні реалізують експериментальний проект з впровадження інноваційних технологій для РРО у сфері торгівлі (у тому числі інтернет-торгівлі, громадського харчування, обміну валюти, торгівлі через автомати, перевезення пасажирів тощо). Проект триватиме до 31 грудня 2019 року. Після підведення підсумків буде прийнято рішення про включення технологій “електронних чеків” в реєстр РРО на постійній основі. Тобто, моделі офіційно визнають правомірною альтернативою касовим апаратам та дозволять їх промислову експлуатацію.

Сьогодні усі зацікавлені підприємці можуть протестувати технології та прийняти рішення про подальше використання. І ті ж, хто раніше виступав проти обов'язкових касових апаратів, тепер не зможуть мотивувати свій супротив занадто дорогим обладнанням та обслуговуванням (до 5-6 тисяч грн на рік) — і їм потрібно буде добряче мудрувати, як залишатися в тіні.


До чого техніка дійшла!


Бізнес давно чекав від держави кардинального спрощення реєстрації РРО в податкових органах, скасування вимоги вести паперові книги обліку розрахункових операцій (КОРО) та виведення на ринок недорогих інноваційних РРО. І ось це сталося. До переліку моделей електронних РРО дозволених для використання, увійшли новітні моделі семи вітчизняних компаній та система "E-Receipt (e-Чек) електронний чек", розроблена Державною фіскальною службою. Щоправда, їх використання поки відбувається на умовах експерименту, який триває в Україні з червня минулого року.

Зокрема, в основу системи "E-Receipt” покладено принцип обов’язкової он-лайн фіскалізації чеків на сервері ДФС. Система є альтернативою традиційним РРО, адже може застосовуватись для реєстрації розрахункових операцій з будь-якого пристрою - комп’ютера, планшета, смартфона. І що, саме головне, на відміну від інших моделей є безкоштовною для користувачів.

Як повідомила прес-служба ДФС на запит Укрінформу, засоби системи E-Receipt дозволяють формувати електронний чек, використовувати QR-код, в якому міститься інформація про здійснену розрахункову операцію, присвоювати чеку локальний та фіскальний номери, які є унікальними, фіскалізувати чек на сервері ДФС, накладати на нього електронний підпис продавця та ДФС, візуалізувати чек на пристрої продавця, передавати на пристрій покупця інформацію у вигляді повідомлення через електронну пошту, SMS, Viber, WhatsApp, формувати Z-звіти та передавати їх на сервер ДФС.

“Для експлуатації системи E-Receipt користувачу необхідно встановити безкоштовне програмне забезпечення, що розміщено на веб-сайті ДФС, на обраний ним пристрій (наприклад смартфон), зареєструвати касу та касира для відповідної господарської одиниці, створити номенклатуру товару, який ним реалізується і, обравши відповідний режим роботи каси, сформувати електронний чек, який за допомогою спеціальної команди фіскалізувати в режимі он-лайн на сервері ДФС”, – йдеться у відповіді ДФС на запит Укрінформу.

Умови, які необхідно виконати до початку реєстрації кас та касирів:

  • подати до контролюючого органу повідомлення про об’єкти оподаткування, об’єкти, пов’язані з оподаткування або через які провадиться діяльність з інформацією про господарські одиниці, де реєструватиметься каса;
  • отримати у будь-якому АЦСК (за необхідності) кваліфікований сертифікат відкритого ключа – керівнику юридичної особи /фізичній особі-підприємцю, касирам, яким буде делеговано право підпису електронних чеків.

Реєстрація касира та кас засобами системи E-Receipt здійснюється у режимі on-line через Електронний кабінет у режимі 24/7/365.

В ДФС також повідомили, що починаючи з 26 вересня минулого року, відколи система E-Receipt функціонує у тестовому режимі, до неї вже залучились близько 200 суб’єктів господарювання, які зареєстрували більше 300 кас.

Інші моделі — приватні - функціонують за подібним принципом автоматичної “прив’язки” до електронних баз даних ДФС. Про одну з них Укрінформу розповів Андрій Конішевський, керівник проекту SmartTouch "Смарт КАСА" (ТОВ “Вчасно-сервіс”):


  • Для роботи програмного забезпечення "Смарт КАСА" на смартфоні потрібно буде встановити з маркета спеціальну програму. Вона може бути використана як реєстратор розрахункових операцій і виконуватиме функції, аналогічні теперішньому «залізному» касовому апарату. До того ж, наша компанія планує зробити відкритий API, тобто можливість роботи з будь-якими сторонніми програмами, в яких може працювати продавець.

Зараз це відбувається так. Ми маємо в своєму арсеналі програмне забезпечення «Смарт Тач ПОС». Наші замовники використовують його у своїй господарській діяльності, але якщо їм потрібно видати фіскальний чек – вони мусять додатково купувати недешевий пристрій, витрачатися на його щомісячне обслуговування, нести ризики поломки тощо. У майбутньому ж підприємець зможе завантажити програму "Смарт КАСА" та програмне забезпечення для роботи касира (наш продукт або інший, якщо йому так зручніше). І зробити інтеграцію між ними. Тоді видача чека може відбуватися в онлайні без додаткових пристроїв. Найближчим часом передбачимо функціонал для друкування чеків. А коли будуть ухвалені відповідні зміни в закон, чеки можна буде надсилати покупцю в СМС, на електронну пошту тощо.

До початку безпосередньої роботи продавець має зареєструвати свій смартфон як реєстратор розрахункових операцій в базі ДФС. Для цього йому треба мати можливість підписувати документи в електронному вигляді – за допомогою кваліфікованого електронного підпису (раніше – електронний цифровий підпис), Mobile ID тощо. Використовуючи цю функцію, продавець має можливість зареєструвати свій смартфон або програму як касовий апарат на сайті ДФС. З цього моменту все працює.

Далі, вже у точці продажу, продавець на смартфоні вибирає товар, який придбав покупець, та ціну, натискає кнопку – і готово, чек зареєстрований. Програма сама "спілкується" з податковою: відправляє чеки, а також надсилає Z-звіт – звіт по продажах і податках у кінці зміни). Покупець отримує чек в роздрукованому вигляді або через СМС, а також може перевірити його просто на сайті ДФС та на сайті Смарт Каси – в режимі онлайн.

Станом на сьогодні суб'єкт господарювання жодних додаткових витрат на реєстрацію електронного “касового апарата” не несе. Навпаки, йому не потрібно купувати реєстратор розрахункових операцій – достатньо смартфона. Витрати ж на супровід програмного забезпечення орієнтовно будуть удвічі меншими порівняно з обслуговуванням «залізного» касового апарата (приблизно 100 грн щомісячно замість 200 грн). На тому ж смартфоні продавець зможе вести облік продажу, контролювати залишки, бачити аналітику продажу тощо.

За матеріалами Укрінформ.
#е-чеки та програмні РРО